Wycieczka do Sandomierza
Data: 01-06-2009 o godz. 19:41:24
Temat: Wycieczki

Dnia 26 maja 2009 roku klasa 3a w nagrodę za I miejsce w konkursie przebierańców z okazji Pierwszego Dnia Wiosny (bezkonkurencyjne pary młode) wybrała się na wycieczkę do Sandomierza. Więcej o tej podróży w dalszej części artykułu...

Około godz. 6:00 wszyscy zaspani punktualnie stawili się na zbiórce. Podróż do Sandomierza trwała ponad 3 godziny. Po drodze udało się nam zwiedzić ruiny zamku w Iłży. Ze wzgórza zamkowego rozciągał się rozległy widok na Wyżynę Sandomierską, na krawędzi której położony jest Sandomierz.
Po spotkaniu z przewodnikiem udaliśmy się na kilkugodzinne zwiedzanie pięknego, pełnego zabytków historycznego miasta.
Zaczęliśmy od Bramy Opatowskiej, która od średniowiecza pełniła funkcję obronną. Przy słonecznej pogodzie można było obserwować z niej okolicę oraz Sandomierz z lotu ptaka. Później przeszliśmy bardzo ciekawą podziemną trasę turystyczną, którą tworzą połączone piwnice i korytarze - dawniej miejsca składowania różnych towarów przez kupców. W niektórych salach obejrzeliśmy ciekawe ekspozycje (czaszki braci z okresu neolitu, porcelanę, tratwy flisackie). Idąc uliczkami Starego Miasta widzieliśmy Ratusz, Colegium Gostomianum, Dom Długosza, Katedrę i okazały Zamek. Podczas tego spaceru przewodnik pokazał nam miejsca, gdzie kręcono sceny do filmu "Ojciec Mateusz". Zwiedziliśmy także kościół Św. Jakuba - jeden z najstarszych w Polsce kościołów w stylu romańskim. Potem poznaliśmy najlepsze miejsce na wagary w Sandomierzu - Wąwóz Królowej Jadwigi. Nie tylko z tego powodu zrobił na nas duże wrażenie - czuliśmy się jak w tunelu (u góry korony drzew, na dole strome ściany w skale lessowej).
Z wąwozu droga wiodła wprost na przystań. Tu był kolejny punkt wycieczki - rejs po Wiśle. Ze statku podziwialiśmy krajobrazy - Góry Pieprzowe, dolinę rzeki, widok na skarpę z zabytkami Starówki. W czasie rejsu niektórzy spróbowali swoich sił za sterem statku, a wszyscy ochłonęli od upału (dzień naszej wycieczki był najcieplejszym dniem maja).
Po rejsie przeszliśmy na Rynek Starego Miasta. Tu był czas na lody, pamiątki, posiłek i jeszcze ostatni rzut okiem na Sandomierz.
Droga powrotna upłynęła szybko. Pełni wrażeń, zadowoleni wróciliśmy do Błędowa. Cieszymy się, że udało się nam na koniec gimnazjum uczestniczyć w takiej wycieczce.