Żywienie, a zdrowie człowieka
Data: 31-03-2009 o godz. 20:13:49
Temat: Nauka


Dnia 30 marca br. w klasie IIId została przedstawiona prezentacja wykonana przez Daniela Surowieckiego, której głównym tematem było zdrowe żywienie. W tym artykule pragnę przybliżyć podstawowe informacje w niej zawarte... 


Początek prezentacji dotyczył szczegółowego podziału składników pokarmowych, ich źródeł, zapotrzebowania, skutków niedoboru, itp. Został wyróznione następujące podziały substancji:
Składniki pokarmowe:

  • budulcowe
  • energetyczne
  • regulujące
Składniki pokarmowe:


  • białka
  • węglowodany
  • tłuszcze
  • sole mineralne
  • witaminy
  • woda
Następnie zostały zaprezentowane szczegółowe informacje o każdej z tych grup. Uczniowie mogli w dość przystępny sposób przypomnieć i uporządkować sobie wiedzę, którą zdobywali w ciągu kilku lat nauki, a także dowiedzieć się wielu nowych, często nie poruszanych na lekcji rzeczy. A oto wybrane fragmenty prezentacji:


Zapotrzebowanie na białka:
* Zapotrzebowanie na białko w dużej mierze zależy od wieku, masy ciała, stanu zdrowia i rodzaju wykonywanej pracy. Niedobór białka grozi zahamowaniem wzrostu i rozwoju oraz zmniejsza odporność na choroby zakaźne."


Źródła białek:
* Dobrymi źródłami białek są: mięso, jaja, orzechy, zboża, rośliny strączkowe oraz nabiał, jak mleko czy ser (na przykład parmezan zawiera aż ok. 40% białka).

Przykładowe sole mineralne - żelazo:

* Żelazo występuje w wątrobie, rybach, mięsie, jajach, pełnym ziarnie zbóż, owocach i warzywach liściastych, jego głównymi funkcjami jest transport tlenu i dwutlenku węgla (hemoglobina), jest też składnikiem mięśni, skutkiem niedoboru żelaza jest niedokrwistość.

Na koniec zostały przedstawione rady pozwalające żyć zdrowo. Oto niektóre z nich:
1. Odrzucenie (ograniczenie) cukru i aspartamu.
2. Odrzucenie (ograniczenie) soli i glutaminianu sodu.
3. Picie płynów przed posiłkiem albo 2 godziny po posiłku. 
4. Dokładne gryzienie i przeżuwanie spożywanego pokarmu. 
5. Zażywanie dużej ilości ruchu na świeżym powietrzu. 
6. Ograniczenie lub odrzucenie spożywania alkoholu.
7. Spożywanie produktów nieprzetworzonych zawierających naturalne witaminy, sole mineralne, błonnik, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.
8. Unikanie roślin zbieranych poza okresem wegetacyjnym (nowalijek). 
9. Spożywanie 4-5 posiłków dziennie, bez "podjadania" między posiłkami.
10. Spożywanie ostatniego posiłku najpóźniej na 2 godziny przed pójściem spać. 


Prezentacja była doskonałą powtórką do egzaminu, ale przede wszystkim pomoże odżywiać się zdrowo i zmienić styl życia na zdrowy.







Artykuł jest z Zespół Szkół w Błędowie
http://www.bledow.edu.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.bledow.edu.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=830