Wycieczka do Białowieży
Data: 24-06-2015 o godz. 22:35:35
Temat: Wycieczki

W ramach projektu edukacyjnego realizowanego przez uczniów klas trzecich Radosław Gwiazdowicz, Marta Kołacz, Weronika Kępka oraz Dominik Gierach, pod opieką p. Anieli Szymanek wzięli udział w projekcie z geografii „Nieznane zakątki w Polsce”. Celem do zrealizowania było szczegółowe zaplanowanie wycieczki kilkudniowej w dane miejsce. Po omówieniu argumentów za i przeciw uczniowie wybrali Białowieżę, ze względu na walory przyrodnicze oraz naukowe...

Dzięki akceptacji oraz wsparciu Pana Dyrektora, a także pomocy p. Anieli Szymanek plan wszedł w życie. Po dopięciu formalności na ostatni guzik ustalono termin. Wycieczka dwudniowa zaplanowana została zaplanowana na 18. i 19. czerwca 2015 r.

Punkt 6:20, na parkingu szkolnym odbyła się zbiórka, po której nastąpił wyjazd. Pomimo małych trudności technicznych, na miejsce dotarliśmy około godziny 14:00. Pierwszym punktem w naszym harmonogramie zwiedzania było Muzeum Przyrodniczo Leśne im. prof. I. Miklaszewskiego w Białowieskim Parku Narodowym, w którym podziwiać można było wspaniałe wystawy ukazujące życie lasu, organizmy w nim żyjące, czy formacje lasu. Odczucia wzmagały efekty dźwiękowe. Podczas podziwiania ekspozycji zwiedzającym towarzyszyły odgłosy wydawane przez zwierzęta zamieszkujące las, m. in. ciche pomrukiwania żubrów, czy pohukiwania sowy. W muzeum zobaczyć można było również wystawę pięknych zdjęć zrobionych w Puszczy Białowieskiej. Ostatnią z atrakcji muzeum była możliwość wspięcia się na sam szczyt wieży widokowej i podziwiania panoramy Białowieży.

Kolejnym miejscem, które odwiedziliśmy był Rezerwat Pokazowy Żubrów.  We wspaniałym otoczeniu natury poznawaliśmy kolejno różne zwierzęta. Od żubroni począwszy, przez żubry, łosie, jelenie, sarny, wilki, rysie i na żbikach kończąc. Każde zwierzę miało swoją unikatową historię, którą mogliśmy zgłębić dzięki wiedzy rzetelnie przekazywanej nam przez naszą panią przewodnik, panią Łucję. Dzięki wielkim i dobrze widocznym wybiegom mogliśmy podziwiać majestat tych dzikich zwierząt.

Ostatnim tego dnia punktem do zwiedzenia w Białowieskim Parku Narodowym był Szlak Dębów Królewskich.  Ta niespełna godzinna ścieżka w głębi lasu zachwyciła nas obecnością wielu pięknych, starych, potężnych drzew, z których każde posiadało swoją unikatową historię. Las przemierzaliśmy krocząc po drewnianej dróżce, która prowadziła nas od dębu, do dębu. Najstarszym drzewem na całym szlaku był Dąb Barbary Radziwiłłównej, który liczył aż 450 lat! Wśród innych dębów zasługujących na wyróżnienie był, mi. in. Dąb Augusta II Sasa (ok. 350 lat), Dąb Stanisława Augusta, czy Leszka Białego.

Około godziny 18:30 dojechaliśmy do miejscowości Hajnówka, do ośrodka wypoczynkowego Bartnik, w którym nocowaliśmy. Po przyjeździe mieliśmy około pół godziny na rozpakowanie się, a o godzinie 19:00 była obiadokolacja. Pół godziny po skończeniu posiłku wybraliśmy się na spacer po Hajnówce. Głównym obiektem, który chcieliśmy zobaczyć była stara cerkiew prawosławna. Podziwialiśmy ją tylko od zewnątrz, ale nawet mimo tego wywarła na nas ogromne wrażenie. Architektura zupełnie różniła się od typowych katolickich kościołów. Zdecydowanie była warta zobaczenia.

O godzinie 7:45 następnego dnia rozespani wycieczkowicze zeszli na śniadanie. O godzinie 8:30 wszyscy byli spakowani, wymeldowani i gotowi do dalszego poznawania świata.

Pierwszym tego dnia miejscem, które odwiedziliśmy był Park Pałacowy założony na przełomie XIX i XX w. wokół myśliwskiej rezydencji carów Rosji. Jego powierzchnia wynosi około 50 ha. Głównymi budynkami Parku Pałacowego były: Dom Zarządu, Dom Marszałkowski, Dom Jegierski, Dom Szoferów, Dom Łaźni. Wszystkie w pięknym, dawnym stylu, wykonane głównie z drewna przybliżały nam atmosferę XIX- wiecznych polowań królewskich.

Zostaliśmy podzieleni na trzy piętnastoosobowe grupy, każda grupa miała swojego przewodnika. Jeden przewodnik mógł wziąć pod swoją opiekę grupę złożoną z nie więcej, niż dwudziestu osób ze względu na poruszające się swobodnie po puszczy dzikie zwierzęta, które mogłyby stanowić zagrożenie. Z Parku Pałacowego przeszliśmy ścieżką przez piękną otulinę do Ścisłego Rezerwatu, do którego wstępu broniła wielka, drewniana brama z napisem „Białowieski Park Narodowy”. Po jej przekroczeniu przez około trzy godziny pani przewodnik zapoznawała nas z tajnikami puszczy, w której natura rządzi się swoimi prawami. Człowiek nie ma prawa do żadnej ingerencji. Na każdym kroku byliśmy coraz bardziej zachwyceni pięknem tego małego, dzikiego raju na ziemi. Mogliśmy zobaczyć rośliny, o których istnieniu wcześniej nawet nie wiedzieliśmy i owady, których na żywo nie widzieliśmy. Myślę, że główną atrakcją szlaku, którym szliśmy był Dąb Jagiełły. Co prawda, dąb już od 45 lat „nie żyje” i już ponad połowa zamieniła się w próchno, ale i tak zachwyca swą potęgą. Można było wyobrazić sobie jaki wielki był za życia.

Po zakończeniu zwiedzania Białowieskiego Parku Narodowego mieliśmy około godzinę czasu wolnego. Mogliśmy iść do restauracji, bądź iść na zakupy.

Ostatnim punktem naszej wycieczki była cerkiew pw. Św. Mikołaja. Akurat w tym czasie trwały prace restauratorskie, ale udało nam się na chwilę wejść do środka i posłuchać niezwykle ciekawej opowieści o rytuałach i zwyczajach w prawosławnym Kościele.

Około godziny 15:00 z żalem opuściliśmy Białowieżę i skierowaliśmy się w kierunku Błędowa.

Na tym wyjeździe przeżyliśmy wiele niezapomnianych chwil, zobaczyliśmy mnóstwo zapierających dech w piersiach widoków i wzbogaciliśmy się o nowy zasób wiedzy. Myślę, że takie wycieczki powinny być jak najczęściej organizowane, gdyż są świetną formą przekazywania wiedzy. O wiele ciekawszą i bardziej interesującą niż poznawanie tych samych obiektów z książki.

Na wyróżnienie i wielkie podziękowania zasługują: p. Aniela Szymanek, p. Urszula Sułowska i p. Stanisław Bilski, którzy świetnie się nami opiekowali, podczas tej wspaniałej podróży. Warto również wspomnieć, że bez nich ta wycieczka nie odbyłaby się i bylibyśmy ubożsi o tak piękne przeżycia oraz wielką wiedzę na temat naszego środowiska. Na podziękowania zasługują również wymienieni na początku uczniowie klasy 3A, którzy zorganizowali ten wyjazd.