Projekt edukacyjny
Data: 22-01-2014 o godz. 21:41:32
Temat: Nauka


    Jak co roku, uczniowie klas III przygotowują projekty edukacyjne z dowolnych przedmiotów na wybrany temat i przedstawiają je młodszym kolegom. Również nasza grupa uczniów z klasy IIIa, pod opieką p. Anieli Szymanek, zaprezentowała swoją pracę…




   Wszystko rozpoczęło się dnia 15.01.14 roku wraz z pierwszym dzwonkiem na lekcje, czyli o 810. Po chwili, do sali nr 15, weszła klasa Ic i mogliśmy zacząć prezentować nasz projekt. Jego tematem były „Rośliny chronione na Nizinie Mazowieckiej”. W trakcie prezentacji multimedialnej, nasi widzowie mogli podejść do mikroskopu i obejrzeć, przygotowane przez nas, próbki roślin.

A oto kilka roślin chronionych na Nizinie Mazowieckiej:

 Zawilec gajowy – jest to bylina, często spotykana w parkach i lasach liściastych. Kwitnie w kwietniu. Jego białe kwiaty, zamykają się i zwieszają podczas pochmurnej pogody, jak również wieczorem. Gatunek ten występuje w umiarkowanej strefie półkuli północnej, ale u nas także jest powszechny. Dorasta do 10-20 cm. Lubi gleby przepuszczalne, nieco pulchne o dużej ilości próchnicy i dobrze utrzymujące wilgoć.

 Grzybienie białe – zwany często lilią wodną lub nenufarem. Odmiana z XIX wieku, sprawdzona i niezawodna. Ma ogromne, tarczowate, pływające liście. Duże i piękne białe kwiaty kwitną od późnej wiosny przez całe lato. Nocą kwiaty grzybieni są zamknięte. Otwierają się około godziny siódmej, a zamykają około szesnastej. Lubi stanowiska słoneczne.

 Wawrzynek wilczełyko - jest krzewem, który dorasta do 0,8–1 m wysokości. Zwykle kwitnie w marcu i kwietniu, lecz czasami w lutym. Jego kwiaty wydzielają silnie pachnącą woń i może być odczuwalny nawet z odległości kilkudziesięciu metrów. Liście wawrzynka są wąskie oraz cienkie, skupione w górnej części pędów. Najlepiej rośnie w miejscach półcienistych. Preferuje gleby próchniczne, wapienne, stale wilgotne. Jest bardzo wrażliwy na suszę, lecz odporny na mrozy.

 

   Staraliśmy się przekazać słuchaczom jak najwięcej wiadomości o roślinności chronionej Niziny Mazowieckiej, a także przedstawiliśmy kilka wskazówek, jak chronić środowisko, aby w jak najmniejszy sposób przyczynić się do rujnowania flory.

Jak chronić środowisko?

Nikt już nie ma wątpliwości, że musimy jakoś zapobiegać szkodliwym działaniom. Aby chronić przyrodę, człowiek powinien:

•      ograniczyć zanieczyszczenia powietrzne przez:

-          Stosowanie w samochodach benzyny bezołowiowej i montowanie katalizatorów, które zmniejszają ilość trujących substancji zawartych w spalinach;

-           zakładanie na kominach elektrowni cieplnych filtrów, które ograniczają wypuszczanie do atmosfery szkodliwych pyłów;

-           instalowanie urządzeń, które ograniczają dostawanie się do powietrza dwutlenku siarki;

•       ograniczyć zatruwanie gleby poprzez:

-          odpowiednie nawożenie i jej użytkowanie;

-           odnawianie terenów zniszczonych, np. przez zalesianie;

•       ograniczyć zanieczyszczenia wód przez:

-          budowę oczyszczalni ścieków;

-           oszczędne gospodarowanie wodą;

-           wprowadzanie w fabrykach i zakładach pracy wodo-oszczędnych technologii.

 Co robi świat?

   Zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska i rozsądne gospodarowanie zasobami przyrody stało się troską ludzi na całym świecie. Poszczególne kraje łączą się w podejmowanych wysiłkach na rzecz ochrony środowiska, organizując międzynarodowe konferencje, na których opracowują wspólnie zasady dotyczące ochrony środowiska. W 1992r. W Rio de Janeiro, w Brazylii, odbyła się międzynarodowa konferencja, zwana Szczytem Ziemi. Wzięli w niej udział przedstawiciele ponad 150 państw, które podpisały ważne dokumenty wskazujące problemy, przed którymi stoi ludzkość (pogarszający się stan środowiska, bieda, choroby), a także wytyczające drogi międzynarodowej współpracy na rzecz ochrony naszej planety.

 Ustalono też, że to rządy poszczególnych państw są odpowiedzialne za stworzenie odpowiednich planów ochrony środowiska i metod ich wprowadzania w życie. Niezbędnym elementem tych poczynań musi być wyrabianie już u małych dzieci wrażliwości na piękno przyrody, kształtowanie w nich odpowiednich zachowań wobec przyrody i uczenie życia w harmonii z nią, tak aby kolejne pokolenia mogły cieszyć się jej pięknem.

 

Projekt przygotowali:

- Xymena Korczak,

- Monika Michalak,

- Paulina Wierzbicka,

- Martyna Czechowska,

- Adam Banasiewicz,

- Robert Siedlecki.







Artykuł jest z Zespół Szkół w Błędowie
http://www.bledow.edu.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.bledow.edu.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1677