Witaminy
Data: 12-06-2013 o godz. 20:31:35
Temat: Nauka


Witaminy są to drobnocząsteczkowe związki organiczne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Związki te muszą  być dostarczane wraz z pokarmem, gdyż nasz organizm nie umie ich wytworzyć. Zapotrzebowania na poszczególne witaminy i mikroelementy są dość dokładnie poznane i funkcjonują w wielu krajach jako "zalecane dawki dobowe"...

 Wartości witamin są geograficznie zróżnicowane i podlegają ciągłym korektom wraz z postępem wiedzy na temat biochemii żywienia. Zapotrzebowanie na witaminy i mikroelementy zależy od płci, wieku, masy ciała, sposobu odżywiania i stanu fizjologicznego. Dla ludzi głównym źródłem witamin jest spożywany przez nas posiłek, ale nie tylko. Ciekawostką jest, iż jelito grube potrafi wytworzyć witaminy z grupy B i witaminę K.

Witaminy, które są rozpuszczalne w tłuszczach, to: A, E, K, D, a w wodzie: C i z grupy B.

 Witamina A- źródłem jej występowania są: jaja, tran, wątroba, mleko, przetwory mleczne. Jej brak w organizmie objawia się rogowaceniem i łuszczeniem nabłonków, hamowaniem wzrostu oraz kurzą ślepotą.

Witamina B1- występuje przede wszystkim w otrębach, chlebie razowym, roślinach strączkowych, żółtkach jaj, mleku, drożdżach, wieprzowinie. Jej brak powoduje: uszkodzenie mięśni, degenerację nerwów, czyli utratę pamięci, porażenia ruchowe i zaburzenia pracy serca- czyli chorobę beri-beri.

Witamina B2-  występuje w mięsie (głównie wątrobie), mleku i jajkach. Jej brak objawia się: zajadami, zapaleniem błon śluzowych (przeważnie jama ustna i język), stanami zapalnymi skóry, czy łojotokiem.

Witamina B6- występuje w drożdżach, wątrobie, fasoli oraz orzechach. Brak tej witaminy powoduje drgawki, czy depresję.

Witamina B11- jest też znana jako kwas foliowy, jej źródłem są: zielone warzywa, mleko, jaja, drożdże oraz mięso. Niedobór tej witaminy powoduje anemię, a u kobiet w wieku rozrodczym zwiększa możliwość urodzenia dziecka z wadą układu nerwowego.

Witamina B12- występuje z jajach, mięsie (wątroba). Brak tej witaminy objawia się anemią złośliwą oraz nieodwracalnymi uszkodzeniami układu nerwowego.

Witamina C- występuje w świeżych warzywach i owocach. Jej niewielkie niedobory powodują osłabienie, bóle głowy, zwiększoną aktywność na choroby zakaźne. Większe braki tej witaminy powodują szkorbut, krwawienie z nosa, dziąseł oraz wypadanie zębów.

Witamina D-  występuje tam, gdzie witamina A, a jej niedobór prowadzi do krzywicy (u dzieci) lub osteoporozy (u dorosłych).

Witamina E- występuje w olejach roślinnych, orzechach, kiełkach zbóż, wątrobie, rybach i jajach. Jej brak objawia się zwiększoną podatnością niektórych komórek i tkanek na działanie czynników rakotwórczych; powoduje zanik mięśni.

Witamina K- występuje głównie w zielonych roślinach liściastych oraz wątrobie. Wytwarzana jest też poprzez bakterie w przewodzie pokarmowym człowieka. Jej niedobór objawia się skłonnością do krwawienia z dziąseł, nosa, jelit.







Artykuł jest z Zespół Szkół w Błędowie
http://www.bledow.edu.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.bledow.edu.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1558