Powrót do horroru...
Data: 23-10-2010 o godz. 21:33:23
Temat: Wycieczki

Dnia 19.X.2010r. Odbyła się wycieczka do Lublina. Uczestniczyły w niej wszystkie klasy III.. Celem tej wycieczki było przede wszystkim zwiedzenie miejsca, gdzie w czasie II wojny światowej, działy się makabryczne zdarzenia – obóz koncentracyjny „Majdanek”. Wyjechaliśmy o godzinie 7:00.

Szczegóły w dalszej części artykułu...

Najpierw wybraliśmy się do, położonego niedaleko Ogrodu Botanicznego, Muzeum Wsi Lubelskiej. Stoi tam ponad sto zabytkowych obiektów, głównie drewnianych. W otoczeniu chałup, stodół, całych zagród, wiatraków, kuźni, karczm, kapliczek i kościółków – w tym cerkwi greckokatolickiej. Warto również odnotować wizytę w kuźni, gdzie tamtejszy kowal podarował klasie III c, własnoręcznie wykonaną podkowę, którą na szczęście zawiesiliśmy w naszej klasie.

Kolejnym przystankiem była Starówka w Lublinie. Spacerując, zobaczyliśmy zbudowany w XII wieku Zamek Lubelski. Niestety mogliśmy tylko podziwiać jego cudowny wygląd z zewnątrz. Następnie przeszliśmy przez Bramę Krakowską – najbardziej znanym zabytkiem Lublina.

Następnym punktem naszej wycieczki jest historyczne miejsce, w którym naród niemiecki pod dowództwem Adolfa Hitlera dokonał mordu na niespełna 80 tys. ludzi, w tym około 59 tys. żydów. Mowa o „Majdanku”. Obóz powstał w październiku 1941r., a wyzwolony został w 1944r. W celu uczczenia i upamiętnienia kilkuset tysięcy ofiar, zamęczonych i zamordowanych w nieludzki sposób, powstało tam Muzeum Martyrologii.

Najpierw stanęliśmy na placu tzw. „Rose Garden”, gdzie rozdzielano więźniów na tych, którzy byli „zdolni do pracy” i nie. Tych, którzy nie nadawali się rozstrzeliwano... Następnie przeszliśmy do baraku, gdzie strzyżono, myto i zanurzono w substancjach odkażających nowo przybyłych. W tym samych pomieszczeniu znajdowały się komory gazowe, gdzie gazowano „nieprzydatnych”. Później udaliśmy się do pomieszczenia pełnego pozostałych eksponatów, m.in. odzież, buty, a nawet włosy.

Zdecydowanie najtragiczniejszym miejscem w „Majdanku” było krematorium. Wyposażone w dwa piece, które służyły do spalania zwłok. W tym budynku również przeprowadzano egzekucje i dokonywano mordów. Dziękujemy panu przewodnikowi za bardzo dokładne i ciekawe opowiadanie. W zadumie i smutku przeszliśmy drogą, tą samą która przechodzili więźniowie.

Ostatnim punktem wycieczki była mała wieś, położona w okolicach Lublina, Kozłówka. Obejrzeliśmy tam pałac, który należał do państwa Zamoyskich, a od 1944 roku należy do państwa. We wnętrzach, które zachowały autentyczny wystrój z przełomu XIX wieku i XX wieku w tym: neobarokowe plafony, piece z miśnieńskich kafli, marmurowe kominki, dębowe parkiety, zgromadzona jest również niezwykła kolekcja malarstwa (przeważają portrety rodzinne), mebli, rzeźb, luster, kobierców, porcelany, które swego czasu stanowiły dawne wyposażenie pałacu.

Wnętrza są doskonale utrzymane i posiadają nieporównywalny w Polsce i bardzo rzadki w Europie stopień autentyzmu.

Ten wyjazd powinien stać się dla nas nauczką i uświadomić nam, jak dużo nasi przodkowie oddali za to, żebyśmy mogli nazywać się POLAKAMI i byli wolni.

Podczas powrotu do domów, o humor w autobusie dbali DJ „Czapa” i „Bambo” :). Wycieczkę zaliczamy do bardzo udanych i pouczających. Mieliśmy nadzieję, że w nagrodę za tak grzeczne zachowanie, zatrzymamy się w McDonaldzie. Jednak do tego nie doszło, co wprawiło jednego ucznia w płacz i zamęt. O godzinie 20:30 dotarliśmy do Błędowa. Dziękujemy opiekunom i organizatorom za wspaniały wyjazd. :)