Zespół Szkół w Błędowie
ul. Stary Rynek 9; 05-620 Błędów
tel: 486680356; bledow@home.pl
Szukaj
Temat
  Zarejestruj się Home  ·  Tematy  ·  Pliki  ·  Twoje konto  ·  Wyślij artykuł  ·  Top 10  
Menu
· Strona główna
· Archiwum artykułów
· Blogi
· Ciekawe strony
· Encyclopedia
· FAQ
· Forum
· Galeria
· Kontakt
· Pliki
· Poleć znajomym
· Statystyki
· Wyślij artykuł
· Zarządzanie kontem

Zawartość
·nasza szkoła
·świetlica szkolna
·Biblioteka i czytelnia
·plan lekcji
·samorząd uczniowski
·klasy
·nauczyciele
·pedagog
·psycholog
·dydaktyka
·absolwenci
·informator trzecioklasisty

Logowanie
Witaj, Anonymous
Pseudonim
Hasło
(Zarejestruj się)
Członkostwo:
Ostatni: iryticad
Nowe dzisiaj: 1
Nowe wczoraj: 8
Wszystkie: 3549

Na stronie:
Gości: 359
Użytkowników: 1
Razem: 360

Teraz online:
01: AniaJ

Żywienie, a zdrowie człowieka
Wysłano dnia 31-03-2009 o godz. 20:13:49 przez Wiolka

Nauka psi napisał "
Dnia 30 marca br. w klasie IIId została przedstawiona prezentacja wykonana przez Daniela Surowieckiego, której głównym tematem było zdrowe żywienie. W tym artykule pragnę przybliżyć podstawowe informacje w niej zawarte... 


Początek prezentacji dotyczył szczegółowego podziału składników pokarmowych, ich źródeł, zapotrzebowania, skutków niedoboru, itp. Został wyróznione następujące podziały substancji:
Składniki pokarmowe:

  • budulcowe
  • energetyczne
  • regulujące
Składniki pokarmowe:


  • białka
  • węglowodany
  • tłuszcze
  • sole mineralne
  • witaminy
  • woda
Następnie zostały zaprezentowane szczegółowe informacje o każdej z tych grup. Uczniowie mogli w dość przystępny sposób przypomnieć i uporządkować sobie wiedzę, którą zdobywali w ciągu kilku lat nauki, a także dowiedzieć się wielu nowych, często nie poruszanych na lekcji rzeczy. A oto wybrane fragmenty prezentacji:


Zapotrzebowanie na białka:
* Zapotrzebowanie na białko w dużej mierze zależy od wieku, masy ciała, stanu zdrowia i rodzaju wykonywanej pracy. Niedobór białka grozi zahamowaniem wzrostu i rozwoju oraz zmniejsza odporność na choroby zakaźne."


Źródła białek:
* Dobrymi źródłami białek są: mięso, jaja, orzechy, zboża, rośliny strączkowe oraz nabiał, jak mleko czy ser (na przykład parmezan zawiera aż ok. 40% białka).

Przykładowe sole mineralne - żelazo:

* Żelazo występuje w wątrobie, rybach, mięsie, jajach, pełnym ziarnie zbóż, owocach i warzywach liściastych, jego głównymi funkcjami jest transport tlenu i dwutlenku węgla (hemoglobina), jest też składnikiem mięśni, skutkiem niedoboru żelaza jest niedokrwistość.

Na koniec zostały przedstawione rady pozwalające żyć zdrowo. Oto niektóre z nich:
1. Odrzucenie (ograniczenie) cukru i aspartamu.
2. Odrzucenie (ograniczenie) soli i glutaminianu sodu.
3. Picie płynów przed posiłkiem albo 2 godziny po posiłku. 
4. Dokładne gryzienie i przeżuwanie spożywanego pokarmu. 
5. Zażywanie dużej ilości ruchu na świeżym powietrzu. 
6. Ograniczenie lub odrzucenie spożywania alkoholu.
7. Spożywanie produktów nieprzetworzonych zawierających naturalne witaminy, sole mineralne, błonnik, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.
8. Unikanie roślin zbieranych poza okresem wegetacyjnym (nowalijek). 
9. Spożywanie 4-5 posiłków dziennie, bez "podjadania" między posiłkami.
10. Spożywanie ostatniego posiłku najpóźniej na 2 godziny przed pójściem spać. 


Prezentacja była doskonałą powtórką do egzaminu, ale przede wszystkim pomoże odżywiać się zdrowo i zmienić styl życia na zdrowy.

"

 
Pokrewne linki
· Więcej o Nauka
· Napisane przez Wiolka


Najczęściej czytany artykuł o Nauka:
Następstwa ruchu obiegowego i obrotowego Ziemi


Oceny artykułu
Wynik głosowania: 0
Głosów: 0

Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły


Opcje

 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku


Komentarze są własnością ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść.

Komentowanie niedozwolone dla anonimowego użytkownika, proszę się zarejestrować

 


 

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.