Zespół Szkół w Błędowie
ul. Stary Rynek 9; 05-620 Błędów
tel: 486680356; bledow@home.pl
Szukaj
Temat
  Zarejestruj się Home  ·  Tematy  ·  Pliki  ·  Twoje konto  ·  Wyślij artykuł  ·  Top 10  
Menu
· Strona główna
· Archiwum artykułów
· Blogi
· Ciekawe strony
· Encyclopedia
· FAQ
· Forum
· Galeria
· Kontakt
· Pliki
· Poleć znajomym
· Statystyki
· Wyślij artykuł
· Zarządzanie kontem

Zawartość
·nasza szkoła
·świetlica szkolna
·Biblioteka i czytelnia
·plan lekcji
·samorząd uczniowski
·klasy
·nauczyciele
·pedagog
·psycholog
·dydaktyka
·absolwenci
·informator trzecioklasisty

Logowanie
Witaj, Anonymous
Pseudonim
Hasło
(Zarejestruj się)
Członkostwo:
Ostatni: yzelef
Nowe dzisiaj: 6
Nowe wczoraj: 3
Wszystkie: 3557

Na stronie:
Gości: 361
Użytkowników: 0
Razem: 361

Środki stylistyczne
Wysłano dnia 28-05-2012 o godz. 17:05:15 przez Ananas

Nauka deark napisał "
W naszym języku istnieje bardzo wiele środków stylistycznych, czyli środków, które ubarwiają dzieła literackie. To dzięki nim możemy sobie wyobrazić, to co chciał przekazać autor.

Na języku polskim, w szkole na pewno uczyliście się definicji kilku takich środków.
Ja zaprezentuję kilka z nich:...


1.       Epitet – określenie rzeczownika (najczęściej jest przymiotnikiem, rzadziej rzeczownikiem), np.: trojańscy rycerze, krwawe boje.

a)      Wyróżnia się także epitety metaforyczne, które przypominają przenośnię, np.: pocisk niesyty krwi.

2.       Porównanie – zestawienie, co najmniej dwóch elementów rzeczywistości na zasadzie podobieństwa ich cech, np.: szybki jak strzała, łagodny jak baranek

Wyrazy w porównaniu połączone są ze sobą słowami: jak, jako, niby, jakby, jak gdyby, niby, na kształt.

a)      Wyróżnia się także porównanie homeryckie. Jego cechą charakterystyczną jest rozwinięcie tego członu, w którym przedstawiamy to, do czego coś lub kogoś porównujemy, np.:

Jak jastrząb, wszystkie ptaki celujący lotem,

Prędko leci za krzywym gołębicy zwrotem,

Wzmaga swój wartki impet, przeraźliwie krzyczy,

Chciwy, aby czym prędzej dostał swej zdobyczy –

Tak Pelid za Hektorem pędem biegł ognistym,

Który przed nim uciekał pod murem ojczystym.

3.       Przenośnia (metafora) – termin bardzo ogólny, oznacza zawsze sytuację, gdy wyrazy w danym kontekście tracą znaczenie dosłowne, a nabywają znaczenia nowego, budzą nowe, przeważnie zaskakujące skojarzenia, np.: zamień nasze oczy w krople soku; mróz potrafi obezwładnić człowieka, pokonać go równie skutecznie jak cała armia żołnierzy, stąd też wyrażenie armia mrozu, znajdująca się w wierszu Józefa Barana „Baśń o zimie”.                                       

Istnieje wiele odmian metafor:

a)      Ożywienie (animizacja) – przypisanie przedmiotom martwym stanów lub właściwości istot żywych, np.: zawył wiatr, idzie nowy dzień.

b)      Uosobienie (personifikacja) – przypisanie rzeczom, zwierzętom, pojęciom cech ludzkich, np.: uśmiechnięte domy, rozmowa drzew.

c)       Oksymoron – połączenie dwóch wyrazów o przeciwstawnych znaczeniach, np.: ogień krzepnie, blask ciemnieje.

d)      Hiperbola – wyolbrzymienie jakiejś cechy, np.: pękam ze śmiechu, umieram z nudów.

4.       Powtórzenie – polega na kilkakrotnym użyciu tego samego wyrazu lub wyrażenia, służy do podkreślania sensu powtarzanych słów. Powtórzenia na początku wersów nazywają się anaforami, a na końcu – epiforami. Powtórzenia w utworze wyrazów podobnych do siebie pod jakimś względem (np. podobnie zbudowanych lub mających znaczenia synonimiczne) nazywane są paralelizmami, np.: w wierszu Bolesława Leśmiana „Dąb”:

Grajże, graju, graj

Dopomoże ci Maj,

Dopomoże ci miech,

Duda

I wszelaka ułuda!

5.       Onomatopeja – wyraz dźwiękonaśladowczy, np.: kukać, hau, hau, zgrzyt

6.       Środki wyrazowe, takie jak:

a)      Zdrobnienia np.: komputerek, zupka

b)      Zgrubienia, np.: bucisko, psisko

c)       Neologizmy poetyckie – nowe wyrazy utworzone przez pisarza na potrzeby wiersza, np.: dusiołek w wierszu Bolesława Leśmiana

7.       Środki składniowe

a)      Pytania retoryczne – pytania, które nie wymagają odpowiedzi, np.: Czy muszę dodawać, że obowiązkiem obywatela jest troszczyć się o Ojczyznę?

b)      Apostrofy – bezpośrednie zwroty do adresata wypowiedzi, np.: Litwo! Ojczyzno moja! Ty jesteś jak zdrowie.

c)       Wykrzyknienia – zdania wykrzyknikowe, podkreślają emocje osoby mówiącej, np.: Ach, nie mam okularów!

"

 
Pokrewne linki
· Więcej o Nauka
· Napisane przez Ananas


Najczęściej czytany artykuł o Nauka:
Następstwa ruchu obiegowego i obrotowego Ziemi


Oceny artykułu
Wynik głosowania: 0
Głosów: 0

Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły


Opcje

 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku


Komentarze są własnością ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść.

Komentowanie niedozwolone dla anonimowego użytkownika, proszę się zarejestrować

 


 

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.